شیرینی زبان

شیرینی زبان از جمله شیرینی های سنتی و ایرانی می باشد که همانند کیک یزدی در پذیرایی های ایرانی ها نقش چشم گیری دارد.

مواد لازم برای شیرینی زبان خانگی
آرد سفید قنادی :300 گرم

کره:150 گرم

تخم مرغ :یک عدد

روغن مایع :یک قاشق سوپخوری

جوهرلیمو: 1/2 قاشق چایخوری

وانیل :1/2 قاشق چایخوری

نمک :یک قاشق چایخوری

آب خنک : یک فنجان

طرز تهیه شیرینی زبان
ابتدا در ظرفی تخم مرغ ، جوهر لیمو ، روغن مایع ، آب و نمک را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. کاسه بزرگ دیگری را انتخاب کنید و آرد را داخل آن بریزید و وسط آرد را گود کنید. سپس مخلوط تخم مرغ رابه آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یک دستی و نرمی به وجود بیاید.

خمیر به عمل آمده را یک ساعت استراحت دهید تا حجم آن تغییر کند.

بعد از جا افتادن خمیر ، روی میز کار یا سطح صافی ،مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن به شکل مربع پهن کنید.قطر خمیر نباید بیشتر از2 سانتی متر باشد.

سپس کره را در میان خمیر قرار دهید و خمیر را از چهار طرف روی کره بپوشانید. بعد آرام آرام  به وسیله  وردنه روی خمیر ضربه بزنید. تا کره وسط خمیر کاملا نرم شود.

خمیر بدست آمده را به قطر یک سانتی متر باز کنید و بعد آن را به شش لا، تا بزنید.

خمیر تا شده را 20 دقیقه ای در جای خنک و یا در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و بعد مجدداً آن را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید.

برعکس دفعه قبل اینبار ، عرض خمیر را شش لا ، تا بزنید.

و دوباره آن را به مدت 20 دقیقه در جای خنکی قرار دهید.

 این کار را 6 بار تکرار کنید و هر بار خمیر را باز کنید و  شش لا تا بزنید. دقت کنید هر بار که این کار را انجام دادید، با برس آرد اضافه روی خمیر را کنار بزنید.

در مرحله آخر خمیر را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید و با آن شیرینی مورد نظرتان را درست کنید.

با این خمیر میتوانید شیرینی هایی مثل شیرینی پاپیونی، نان خامه ای ، زبان، ناپلئونی ،قیفی و ولوان را تهیه کنید.

برای تهیه شیرینی زبان خمیرهزارلا آماده شده را به ضخامت یک  یا یک و نیم سانتی متر و به  شکل مربع یا مستطیل باز کرده و با قالب  مخصوص شیرینی زبان ، خمیر را قالب می زنیم .

سپس با نوک کارد تیزی از طول وسط خمیر را یک برش 2 سانتی می زنیم. خمیر ها را داخل سینی که با کاغذ روغنی پوشانده شده با فاصله کم میچینیم .

بعد سطح روی آن را مخلوط شربت کارامل و تخم مرغ بمالید و در وسط پنجره فر گرم شده با حرارت 200 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار میدهیم تا نان ها کاملا پف کنند.

سپس حرارت فر را به درجه 170 برسانید و اجازه دهید تا شیرینی ها به مدت 10 تا 15 دقیقه دیگر بپزند.

وقتی شیرینی ها را از داخل فر بیرون آوردید میتوانید روی آن شربت کارامل یا عسل بمالید و با کنجد ، پودر پسته ، پودر نارگیل و یا گل سرخ تزئین کنید.

برای تهیه شربت کارامل شکر را روی حرارت بخار آب  قرار میدهیم تا ذوب شوند. سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه میکنیم.1


شیرینی پافس

شیرینی پافس یکی از انواع شیرینی های خوشمزه بین المللی است که بدون نیاز به فر تهیه می شود.

مواد لازم شیرینی پافس
آرد سفید۲٫۵ پیمانه

شکر½ پیمانه

شیر۱ پیمانه

کشمش¼ پیمانه

تخم مرغ۲ عدد

روغن½ پیمانه

بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری

جوز هندی½ قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی پافس
مرحله اول
برای تهیه شیرینی پافس خوشمزه ابتدا شیر و تخم مرغ را از یخچال خارج می کنیم و در دمای محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمیا محیط هماهنگ شوند. در ادامه آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس داخل یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم.

مرحله دوم
در این مرحله جوزهندی را به همراه بکینگ پودر به آرد اضافه می کنیم و با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه شکر را به همراه تخم مرغ، شیر هم دمای محیط و روغن مایع به کاسه اضافه کرده و مواد را خوب ترکیب می کنیم.

مرحله سوم
حالا کشمش را اضافه می کنیم و در حدی مخلوط می کنیم که کشمش به صورت یکدست در تمام مایه شیرینی پخش شود. حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن اضافه می کنیم که شیرینی ها در روغن شناور باشند.

مرحله چهارم
به این نکته توجه داشته باشید که حرارت زیر تابه باید متوسط باشد تا شیرینی ها به صورت یکدست سرخ شوند، در صورتی که حرارت زیر تابه بیش از حد زیاد باشد، لایه رویی شیرینی ها سرخ می شود و داخل شیرینی ها خمیر باقی می ماند.

مرحله پنجم
حالا با یک قاشق بزرگ یا ملاقه مقداری از مایه شیرینی بر می داریم و داخل روغن داغ می ریزیم. حالا باید صبر کنیم تا شیرینی ها سرخ شوند. زمانی که اطراف شیرینی ها طلایی شود، یعنی شیرینی ها تقریبا آماده هستند.

مرحله ششم
پس از اینکه شیرینی ها سرخ شدند، انها را درون توری فلزی یا روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل کشیده شود. در پایان شیرینی ها را پس از اینکه خنک شدند در ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم.2


شیرینی شستی


مواد لازم برای شیرینی شستی
آرد 120 گرم

آرد برنج 50 گرم

پودر قند 125 گرم

زرده تخم مرغ 1 عدد

روغن جامد 125 یا 150 گرم

پودر هل 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه شیرینی شستی
مرحله اول: مخلوط کردن پودر قند و روغن جامد
برای درست کردن شیرینی شستی جذاب و خوشمزه، در ابتدا باید پودر قند و روغن جامد را با هم مخلوط کنید، ولی پیش از آن برای اینکه شیرینی بافت نرمی داشته باشد، بهتر است پودر قند را الک کنید. سپس به وسیله یک همزن برقی پودر قند و روغن جامد را خوب با هم مخلوط کنید تا کرم رنگ و پوک شود.

مرحله دوم: اضافه کردن آرد به شیرینی شستی
در این مرحله همزن برقی را کنار بگذارید. حالا کم کم و مرحله به مرحله آرد را به ترکیب پودر قند و روغن جامد اضافه کنید. برای اینکه شیرینی شستی بافت بهتری داشته باشد آرد را هم از قبل الک کنید و بعد در این مرحله به بقیه مواد اضافه کنید. آرد را به خوبی با مواد ترکیب کنید تا یک دست شوند.

مرحله سوم: افزودن آرد برنج و پودر هل
در مرحله بعد آرد برنج و پودر هل را هم به شیرینی شستی اضافه کنید و کمی که مواد را با هم مخلوط کردید برای حدود 10 الی 15 دقیقه خمیر را ورز دهید. در این مرحله باید خمیری نرم و لطیف به دست آوردید که به ظرف هم نچسبد.
 
مرحله چهارم: استراحت دادن به خمیر شیرینی شستی
حالا خمیر شیرینی را در یک کیسه فریزیر بگذارید. سپس برای حدود 2 ساعت آن را در یخچال بگذارید تا استراحت کند.
 
مرحله پنجم: قالب زدن خمیر
پس از گذشت مدت زمان گفته شده، خمیر را از یخچال خارج کنید. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. حالا به اندازه یک فندق درشت در حدود 15 گرم از خمیر شیرینی شستی را بردارید و با دست تان خود به شکل اشک درآورید. سپس با شصت خود قسمت میانی شیرینی را کمی فشار دهید تا گود شود و بعد شیرینی ها را در سینی بچینید. در آخر در گودی که در شیرینی ایجاد کردید کمی زرده تخم مرغ بریزید.
 
مرحله ششم: آماده سازی فر
از حدود 15 دقیقه قبل فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.
 
مرحله هفتم: پخت شیرینی شستی
حالا سینی فر را برای مدت 15 الی 20 دقیقه داخل فر بگذارید تا شیرینی شستی ها پخته شوند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chishi.ir
3.www.irancook.ir